Kåldolmar med Pumpapuré och Svartavinbärsgelé

 
Vi har aldrig testat att göra kåldolmar tidigare. Just kåldolmar har fått en ganska låg status tror jag. När jag hör det så tänker jag direkt på gammal, stabbig husmanskost. Men jag fick upp ögonen för det förra året när vi åt en fin middag uppe På Kebnekaise Fjällstation. Jag hade inte ätit det innan och blev först lite skeptisk när jag såg vad som låg på tallriken. Men det visade sig vara jättegott! Vad jag minns så var de fyllda med linser, serverade med potatismos, någon sky av något slag och en svartvinbärsgelé. Jag har länge velat återskapa rätten men inte kommit till skott. Så när jag såg det där stora fina savoykålhuvudet i affären så kände jag att det var dags! (Det blir mycket vackrare med savoykål än vitkål)
 
Vi gjorde vår egen variant av rätten från Keb, och det blev verkligen gott. Dock gjorde vi ingen sky vilket jag saknade, så ett tips är att göra en sky eller gräddig sås till detta. Jag hittade ett recept som lät gott, så jag delar med mig av det också.

Till fyllningen kokade vi en mix av röd quinoa, amaranthfrön och hirs  och även gröna linser. Detta är ju smidigt att förbereda, vi gjorde dock allt samtidigt, det gick också bra, men det blev lite stökigt och mycket kastruller på spisen.
 

Kåldolmar med linser, quinoa och valnötter

serveras med pumpapuré och svartavinbärsgelé

 
Recept:
 
1 Savoykålhuvud
1 tsk salt
 
4 msk olivolja
2-3 tsk tamarisoja
1-2 tsk lönnsirap
 
Fyllning:

4 dl kokta gröna linser
3 dl mix av quinoa, amaranth och hirs
2 dl hackade valnötter
3 vitlöksklyftor
1/2 rödlök
1 paket tofu
2 msk tamarisoja
1 msk lönnsirap
1 dl hackad ruccola
1/2 tsk mald nejlika
timjan + peppar
 
Tillbehör:
 
1 butternutpumpa
 
2 dl svarta vinbär
1/2-1 dl sötning (jag använde sötströ)
1/2 dl chiafrön
1/2 dl vatten
 

Fyllning:
Rosta valnötterna och vitlöken lite lätt, hacka och bryn rödlöken. Smula tofun med händerna och blanda med tamarisojan och lönnsirapen. Blanda sedan ihop alla ingredienser i en stor skål.
 
Kålen:
Fyll en kastrull till hälften med vatten samt salt, stor nog att rymma ett helt kålhuvud eller två små.
Skär ner runt och skär bort så mycket av rotfästet du kan.
Lägg ner kålhuvudet med rotfästet uppåt i kastrullen med vatten. Fyll upp med vatten så att det täcker kålhuvudet.
Koka upp under lock.
Koka vitkålen på medelvärme ca 15 minuter. Testa att kålbladen är mjuka med en provsticka eller gaffel. 
Börja plocka av blad utifrån rotfästet med en vass kniv samt en gaffel och lägg att svalna på en bricka. Plocka av minst 16 stora fina blad efterhand som de lossnar och är mjuka. Kålbladen kan du också förbereda dagen innan och förvara övertäckta i kylen.
Resterna av kålhuvudet i mitten är blad som är för små för kåldolmar de kan du hacka grovt och koka 20 minuter till och spara till kålpudding, brunkål, stuvad vitkål eller frysa in. Vi stekte det tillsammans med grönkål, morötter, rödbetor och örter.
 
Smörj en ugnsplåt eller ugnsform med olja, eller lägg ett bakplåtspapper på en plåt.
Skala med en vass skalkniv bort halva den tjocka del som sticker ut på kålbladets utsida så att kålbladet går lättare att rulla ihop.
Lägg ut ett kålblad i taget på en tallrik samt lägg ca 3/4 dl fyllning vid kålbladets fäste.
Rulla över kålbladets fäste samt vik över kanterna över fyllningen och rulla ihop till en kåldolme. Lägg på ugnsplåten eller ugnsformen.
Blanda olja, tamarisoja samt lönnsirap i ett glas och pensla eller ös över kåldolmarna.
Sätt ugnen på 200 grader. Stek kåldolmarna i ugnen i ca 40 minuter. 
 
Pumpapurén:
Under tiden kokar du pumpa (eller någon god rotsak) som du skalat och hackat i bitar. När den mjuknat häller du av det mesta av vattnet och mixar med mixerstav till en puré
 
Svartavinbärsgelé:
Koka upp allt i en liten kastrull och låt koka/sjuda ihop, rör om då och då. Mosa till bären något. Ställ åt sidan.
 
Gräddsås:
  • Skysås: 2 msk margarin
  • 2 msk mjöl/redning
  • 2,5 dl vatten från kokningen av kålhuvudet
  • 2,5 dl sojagrädde eller havregrädde
  • 1,5 tsk tamarisoja
  • 1 tsk svartvinbärsgelé
  • 2 krm salt
  • 1 krm vitpeppar
  1. Bryn margarin med mjöl i en kastrull.
  2. Mät upp skyn med vatten och tillsätt under omrörning till margarin- och redningen. 
  3. Tillsätt soja och koka upp under omrörning.
  4. Smaksätt såsen med salt, peppar och gelé.
  5. Låt såsen koka på medelvärme i ca 5 minuter. Rör då och då.
Servera allt tillsammans, smaklig måltid!
 
 

Kommentera här: